TIDSSKRIFTET LINIEN I GUDHJEM
Richard Mortensen, Sonja Ferlov Mancoba, Hans Øllgaard, Gustaf Munch-Petersen og Ejler Bille søgte i midten af 1930'erne til Gudhjem, som endnu en gang fungerede som en kunstnermagnet.
Ovenstående kunstnere var med til at skabe fællesskabet Linien, som udgav et tidsskrift med samme navn. Tidsskriftet Linien introducerede dansk kunst for surrealismen.
Da kunstnerfællesskabet arbejdede i et mere abstrakt-surrealistisk formsprog, er det bornholmske miljø ikke nær så direkte afspejlet i deres værker.
Begejstringen for Bornholm og det tætte samvær har naturligvis præget arbejdet, men der blev hverken efterladt dybere spor i deres kunst eller i det kunstneriske klima på Bornholm.
Richard Mortensen (1910-1993) opholdt sig i et lejet loftsatelier i Holkadalen i sine såkaldte Gudhjem-år.
Her malede han sine såkaldte Gudhjem-billeder. Det er en række billeder i et rent abstrakt formsprog, som kobler elementer fra botanik og erotik inspireret af surrealismen.
Mortensens kunstkammerater boede også i Gudhjem. Han mødtes med dem og Hans Øllgaard omkring Hjorth-søstrenes keramikværksted i samme by.
DELTE STRØMNINGER
Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984) opholdt sig også i Gudhjem i 1930'erne indtil hun rejste til Paris i 1936.
Hun arbejdede som udgangspunkt som maler, men blev inspireret af Hjorth-søstrenes ler, hvorefter hun begyndte at arbejde med skulpturen.
Hos de næsten samtidige kunstnere Sigurd Vasegaard (1909-1967) og Paul Høm (1905-1994), så man imidlertid en tydelig påvirkning i retning mod det naturskabte mytiske og en form for guddommeliggørelse af det nære miljø.
Vasegaard har bl.a. lavet illustrationer til Vølvens Spådom, som kan ses i museumsbiografen efter forespørgsel.
Både Vasegaard og Høm forblev trofast bundet til Bornholm.