ELI BENVENISTES 9. WORKSHOP PÅ BORNHOLMS KUNSTMUSEUM
LERWORKSHOP MED ELI BENVENISTE
Er du keramiker, billedhugger som tidligere har beskæftiget sig med ler eller kunstner, som er interesseret i skulptur og som gerne vil lære lerets muligheder bedre at kende?
Så har du nu mulighed for at komme med på en af billedhugger Eli Benvenistes populære modelleringsworkshops, hvor du bliver udfordret i dine vante arbejdsprocesser og får hjælp til at virkeliggøre dine visioner.
Museumsgæster er selvfølgelig mere end velkomne til at kigge med fra sidelinien i museets åbningstid.
Eli skriver om workshoppen:
Temaet denne gang er frygtløshed - den naturlige frygtløshed vi har med os, når vi bygger noget nyt op i ler, som endnu ikke er blevet til noget bestemt og som vi derfor heller ikke kan være kede af at miste. Det er en frygtløshed, som vi måske ikke engang er særlig bevidste om, af den slags som børn har i fuldt mål, når de tegner og modellerer.
Det er frygtløsheden som jeg vil dyrke på workshoppen i år. Gennem øvelser vil jeg gøre jer opmærksomme på denne fine, ideelle tilstand, for at i kan bevare dette momentum så længe som muligt ind i skulpturen – forhåbentlig helt til det sidste, hvor det er tid at give slip.
Den hensigtserklæring der ligger i vores hænder på dette tidlige tidspunkt, bringer en stor friskhed med sig i modelleringen, vi får noget fra hånden i en fart, hvilket klæder ler rigtig godt, men faktisk også mange andre materialer.
Men hvordan kan vi bevare dette mod?
I begyndelsen arbejder alle flittige og glade henimod det skønne uvisse i det fjerne, måske skuer vi endda så langt frem, at vi end ikke når at få øje på det, der faktisk er godt allerede, før det er for sent og øjeblikket passeret.
Hvad er det der sker med os på dette "andet stadie", når automatpiloten så nemt slår til og fører hånden for os? Den glatter alle smukke tilfældigheder, retter og erstatter det der er friskt og levende med forklaringer og postulater. Er det fordi vi forfølger vores indre vision for troligt, eller er det måske fordi vi ikke ser den tydeligt nok? Eller er det vores mod som falmer undervejs når skulpturen ikke arter sig som vi havde håbet?
Et er sikkert, alle vores handlinger, mod som tøven, er øjeblikkeligt synlige i leret.
Det autentiske, eller den ægthed der ligger i de første intentioner har stor betydning og er vi i stand til at holde bevidstheden åben længere inde i processen, er meget vundet. Men det er bestemt ikke nemt, når vi samtidig bestræber os på at yde vores bedste og få skulpturen til at ligne noget.
Det var det som Michelangelo så i sin Pietá Rodanini, skønheden i det ufærdige, før formen lukkede sig om een løsning. - Hans pieta står åben - som livet selv, de gode, som de dårlige beslutninger har han undladt at slette. Vi kan følge de mange veje at gå, når han, som den gamle billedhugger han var blevet, erkender at der er flere end en sandhed.
Når det er sagt er det hverken børnearbejder eller nødvendigvis skitser jeg vil opfordre jer til at sigte imod, jeres arbejder må gerne ringe færdige ud over skitsestadiet, men nogle øvelser i starten kan opøve denne tilstanden af mod og overblik fra start til slut.
Museets øvrige gæster er i åbningstiden velkomne til at komme ned og se på workshopdeltagernes arbejde.
PRAKTISK
Tidspunkt: Torsdag d. 7. til fredag d. 15. marts 2020.
Vi starter undervisningen hver dag efter frokost kl. 12:30 og kan arbejde videre indtil 16:45, torsdag, fredag, lørdag og søndag, hvor museet lukker kl. 17:00.
I skal være velkomne til at komme tidligere på de dage museet åbner kl. 10:00.
Som i de andre år underviser Eli Benveniste først efter kl. 12:30, men vil som regel også være tilstede i formiddagstimerne.
Tilmelding: OBS - INGEN LEDIGE PLADSER!